Gezondheid

Zo word je winterproof

We zijn midden in de winter beland. Zoals ieder seizoen, heeft ook de winter invloed op je gezondheid. Het is daarom belangrijk om net een beetje extra voor jezelf te zorgen. Hetty heeft handige tips om fit en happy deze koude dagen door te komen.

Iedere week delen we praktische gezondheidstips waar je direct mee aan de slag kan. Deze week geeft Hetty Crèvecoeur, van het vrouwenplatform Krachtvoer voor Vrouwen, een paar tips zodat jij winterproof wordt!

Ga naar buiten, juist bij slecht weer

Als het buiten koud en guur is of de regen langs de ramen stroomt, nodigt dat niet uit om naar buiten te gaan. Doe dit juist wel! Het is namelijk een hele andere ervaring om een keer in de stromende regen of harde wind buiten te lopen. Je innerlijke oermens wordt daar blij van, omdat je daarmee echt in contact komt met de natuur en de elementen. Je hoofd wordt er ook nog eens fris van en je bloed gaat sneller stromen. Kleed je goed aan, doe je regenpak aan en stap lekker naar buiten in die regen! Het zal je goed doen!

Eet volop seizoensproducten eten

In de winter is een goede weerstand extra belangrijk. Een manier om je weerstand te ondersteunen, is door de groenten van het seizoen te eten. Grappig genoeg geeft de natuur je namelijk precies wat je nodig hebt. Zo zitten zuurkool en spruitje - echte wintergroenten - boordevol vitamine C. Maar bijvoorbeeld ook een kruid als peterselie is heel rijk aan de nodige voedingsstoffen voor in de winter. Die kan je heel makkelijk als garnering van je soep gebruiken of over je aardappels doen.

Slik vitamine D3

Vitamine D3 zit met mate in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis, maar het grootste gedeelte maak je zelf aan als de zon op je huid schijnt. Laat de zon nou het zijn waar we in de winter maar weinig van zien, zeker in Nederland! Vitamine D3 is heel belangrijk voor je weerstand, maar ook voor je stemming. Daarom is het handig om het in de winter bij te slikken. Ben je boven de 70 jaar? Dan is een dosering van 20 mcg aan te raden. Voor alle andere groepen is 10 mcg per dag voldoende.

Maak het gezellig in huis

We gaan nog even door op licht. In hartje winter is het heel vroeg donker en van dat gebrek aan licht kan je echt last krijgen. Het kan je wat somberber en lustelozer maken dan normaal. Geef je stemming daarom een oppepper door het in huis extra gezellig te maken met kaarsen en warme dekentjes.

 

Meer weten?  Wil je de tips nog even rustig bekijken? Dat kan hieronder. En wil je Hetty een gezondheidsvraag stellen? Ga dan naar de Koffietijd Facebookpagina en praat mee!