Artikelen

Zo voorkom je stramme en stijve spieren

Maart roert zijn staart is het gezegde en dat hebben we geweten deze maand. Van heerlijk warme zonnestralen naar ijskoude hagelbuien, we hebben het allemaal moeten doorstaan, met alle gevolgen voor onze spieren van dien. Marcel vertelt ons waar we op kunnen letten.

Verkrampt door de kou

Het is de afgelopen tijd nog flink koud geweest en vervelende kwalen als stramme en stijve spieren kunnen een mogelijk gevolg zijn van die kou, bijvoorbeeld wanneer je wat verkrampt zit. Je trekt als reactie bijvoorbeeld eerder je schouders op. Ook als je lang stilzit of stilstaat kun je een rillerig gevoel krijgen, alsof je bibbert van de kou. Je merkt dan dat er allerlei spieren in je lichaam samentrekken. De bloedvaten in ons lijf vernauwen zich ook bij kou. Daardoor worden de spieren ook minder goed doorbloed en heb je stijve spieren als gevolg.

Van warm naar koud

Nu denk je misschien, dan warm ik me binnen meteen lekker op en ben ik overal vanaf! Helaas wil dat toch niet altijd lukken. Warmte ontspant wel, maar sterke temperatuurwisselingen kunnen er juist voor zorgen dat je spieren stram en stijf worden. Dus bijvoorbeeld als je vanuit het koude buiten naar binnen gaat, maar ook de verwarming die we afgelopen maand telkens uit en aan hebben moeten zetten met dat veranderlijke weer- dat draagt er allemaal aan bij.

Blijf bewegen

Toch hoef je zeker niet bij de pakken neer te zitten als je last hebt van stramme en stijve spieren. Wat kun je doen om dit te voorkomen? Beweging is sowieso goed. Je hebt op koude dagen waarschijnlijk wat minder zin om in beweging te komen, maar toch is dit een fijne oplossing. Wanneer je te weinig beweegt kun je stijve gewrichten krijgen en minder flexibele spieren. De doorbloeding wordt ook minder effectief, waardoor je lichaam minder goed in staat is om afvalstoffen af te voeren, waardoor deze ophopen in de spieren en ze stijfheid veroorzaken.

Extra ondersteuning

Beweging kan natuurlijk ook juist voor stijve spieren zorgen, dus wil dat niet bij jou werken, dan hebben we nog meer tips! Bij kou is het natuurlijk ook goed om je warm aan te kleden. Vermijd verder een voorovergebogen houding, ontspan de schouders en neem een warm bad of een warme douche. Er zijn ook producten die je kunnen ondersteunen. Een voorbeeld is Midalgan Extra Warm Plus Magnesium. Dit spierwrijfmiddel werkt op basis van warmte, bevordert op een lichaamseigen manier de doorbloeding en laat je zo makkelijker in beweging komen. Daarnaast bevat het ook magnesium. Je kunt het ook gebruiken om je spieren en gewrichten ná het bewegen te verzorgen. Klik hier voor meer informatie over dit product.