Artikelen

Tips voor stemmingswisselingen tijdens de overgang  

Tijdens de overgang ervaren veel vrouwen stemmingswisselingen. Dit kan ontzettend vervelend zijn. Hormonen kunnen veel invloed hebben op je emoties en tijdens de overgang wordt dat heel duidelijk. Gelukkig heeft gezondheidsexpert Hetty Crèvecoeur hele fijne tips om het allemaal wat aangenamer te maken!  

Hormonen

Hormonen zijn niets anders dan chemische stofjes die helpen om je lichaam normaal te laten functioneren. Het woord hormoon komt van het Griekse woord Hormo wat ‘in beweging zetten’ betekent. En precies dat is wat hormonen doen in je lichaam. Ze reguleren, controleren en stimuleren verschillende weefsels en organen in het lichaam. Van de voortplanting, groei en stofwisseling tot je bloedsuiker en immuunsysteem. In de overgang gaan je eierstokken geleidelijk minder oestrogeen en progesteron aanmaken en juist deze hormonen hebben invloed op de hersenen. Zo zorgt oestrogeen er normaal gesproken voor dat er meer van het feelgoodstofje serotonine wordt aangemaakt. Progesteron, wat vooral in de tweede helft van je cyclus wordt aangemaakt, heeft een kalmerend effect op de hersenen. Doordat de productie van deze beide hormonen daalt, kan het zijn dat je veel last hebt van stemmingswisselingen. Dit gebeurt vooral in het begin van de overgang. Uiteindelijk herstelt de balans zich weer, maar tot die tijd heb je er helaas toch mee te maken. Gelukkig heeft Hetty 3 hele fijne tips wanneer je last hebt van stemmingswisselingen tijdens de overgang.

Tip 1: Even stoppen

Emoties kunnen je zomaar overvallen. Misschien word je ineens heel boos of geïrriteerd of ben je juist erg somber. Vaak worden die emoties getriggerd door buitenaf. Wat de trigger ook mag zijn en welke emotie je ook ervaart, stop even. Ga even zitten en laat je emoties door je heen razen. Vaak is de valkuil dat je je volledig mee laat slepen door je gevoelens waardoor ze alleen maar versterkt worden. Doordat je echt even zit, en stil staat bij wat je voelt, gaat zo’n vervelende bui sneller over. 

Tip 2: Gebruik je adem

Je ademhaling kan helpen om tot rust te komen als je je rot voelt. Via je ademhaling kan je namelijk het deel van je zenuwstelsel, wat voor rust en herstel zorgt, activeren. Je ademhaling heb je natuurlijk altijd bij je. Vooral een diepe buikademhaling kan je binnen een paar minuten een kalm gevoel geven. Hoe je dat doet? Leg je hand op je buik en adem 5x rustig en diep in en uit. Bij de inademing moet je buik uitzetten en je hand omhoogkomen.

Tip 3: Zorg voor tijd voor jezelf

Als je in de overgang bent nemen niet alleen de hormonen oestrogeen en progesteron af maar ook het gehalte aan oxytocine daalt. Dit is het zorghormoon. Hoe je dat merkt? Het kan zijn dat je misschien ineens geen zin meer hebt om alles maar te regelen voor je puber, of je bent het zat om de sokken van je partner altijd maar op te ruimen. Je merkt dat je heel behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Neem die tijd ook! Ga bijvoorbeeld een weekendje in je eentje weg, eet wat jij wil, en doe wat je zelf wil op de tijden die jou het beste uitkomt. Misschien lig je wel de hele dag in een badjas op bed, of ga je er juist lekker op uit. Wat het ook is, jij bepaalt. Zo kom je weer herboren thuis!