Artikelen

De voordelen van koud douchen

Koud douchen is tegenwoordig helemaal hot dankzij de enige, echte iceman Wim Hof. Niet gek, want koud douchen heeft allemaal positieve voordelen. Gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur vertelt ons er alles over!

Meer energie, focus en herstel

Met koud afdouchen geef je je lichaam kortdurend een stressprikkel die een fysieke beschermingsreactie uitlokt. Zo’n korte stressprikkel is heel gezond voor je. Je cellen gaan als reactie daarop reparatiestoffen en groeifactoren aanmaken. Dit proces noem je ook wel hormese, oftewel; ‘what doesn’t kill you makes you stronger’. Verder gaan je hartslag en ademhaling in de versnelling waardoor er meer zuurstof door je lichaam en hersenen stroomt. Ook komt er van de schrik adrenaline en endorfine vrij. Dit zijn stoffen die je wakker en alert maken en daarnaast ook pijnstillend en ontstekingsremmend werken.

Gunstig effect op je stemming

Een koude douche kan je stemming een oppepper geven. Wist je bijvoorbeeld dat Vincent van Gogh voor zijn depressie behandeld werd met het nemen van een koud bad? Het effect op je stemming heeft te maken de grote hoeveelheid zenuwsignalen die door het koude water van de uiteinden van je lichaam naar de hersenen worden gestuurd. Daardoor zijn je hersenen als het ware even afgeleid van je sombere gedachten. Ook komt er endorfine vrij die je stemming verbeteren.

Beter slapen

Mocht je problemen hebben met in slaap komen, dan is koud afdouchen voor het slapen gaan echt een aanrader. Doordat je lichaamstemperatuur daalt en het in de avond donker is, krijgen je hersenen een signaaltje dat het tijd is om te gaan slapen. Net als in de oertijd toen we altijd buiten sliepen. Voor het beste effect droog je je na het koud douchen niet af, maar veeg je alleen het water van je af en ga je daarna meteen naakt onder lakens liggen!

Hoe gaat het in zijn werk?

Begin met een warme douche en eindig met koud afdouchen. Besproei met een handdouche eerst je benen en werk rustig omhoog naar je borst en armen. Draai bij een regendouche de kraan rustig naar koud. Belangrijk is dat je bij het nemen van een koude douche let op een rustige ademhaling. Vaak heb je de neiging om je adem in te houden, maar je zal zien dat je als je rustig en diep doorademt, je het nog best lang kan volhouden. Begin rustig en bouw dit steeds meer op. Als je klaar bent met douchen, spring dan even op een neer en droog je dan af.

Meer weten?

Wil je de tips nog even rustig bekijken? Dat kan hieronder. En wil je Hetty een gezondheidsvraag stellen? Ga dan naar de Koffietijd Facebookpagina en praat mee!