Beauty

Meer energie, op een natuurlijke manier en zónder koffie!

Bed: check. Netflix: check. Zo’n avondje (of hele dag) kan heerlijk zijn, maar soms niet het beste wat je tegen vermoeidheid kunt doen. De vakantie is voorbij, dus we moeten weer ergens energie vandaan toveren om weer aan de bak te gaan.

Waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar met deze tips, van onze beauty deskundige Maaike Dorsteen en haar online beautyplatform Furrow, zul je zelfs zonder koffie op een natuurlijke manier heerlijk energiek worden.

Suiker vermijden

Je denkt bij energiebronnen vaak aan koffie en/of energiedrankjes, maar niets is minder waar! Deze drankjes kunnen juist zorgen voor een enorme energiedip. Hetzelfde geldt voor snelle koolhydraten. Chocolaatjes, snoep oftewel suikerbommetjes kunnen voor een schommeling van je bloedsuikerspiegel zorgen en je het gevoel geven alsof je geen energie meer hebt.

Je hoort het vast vaker, maar hoe gezonder je eet, hoe beter je je voelt. Om je energie optimaal te verdelen over de dag kun je het beste licht verteerbare maaltijden eten en wanneer je écht nog een boost nodig hebt, een aantal gezonde tussendoortjes.

Wil je toch iets zoets om jezelf te verwennen? Kies voor pure chocolade, het liefst met minimaal 72% cacao. Pure chocolade zorgt namelijk voor een natuurlijke energieboost. De chocola zit vol met antioxidanten waardoor je je bloedsuikerspiegel op peil houdt en je energieniveau stabiel verdeelt.

Lekker naar buiten

Hoe aanlokkelijk je bed ook lijkt, het is juist de buitenlucht en vitamine D waar je meer energie van krijgt. Een tekort kan leiden tot energiegebrek en dat leidt weer tot vermoeidheid. Vitamine D wordt vaak gekoppeld aan de zon, maar zelfs als het koud en bewolkt is doet de frisse lucht wonderen voor je energieniveau. Een wandeling van een kwartier in de buitenlucht heeft vaak meer effect dan een dubbele espresso.

 

LEES OOK
Ontharen en alle ongemakken die daarbij horen in één klap opgelost!

 

Beweeg

Je zou het niet denken, maar van bewegen krijg je meer energie. Kies voor de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en een wandeling tijdens de lunch. Alle kleine beetjes helpen.

Wil je nou een stapje verder, ga dan los in de sportschool. Sporten is goed voor de aanmaak van de groeihormonen endorfine en testosteron, waardoor je beter in je vel zit en meer energie hebt. Een extra tip: 's avonds trainen zorgt ervoor dat je de volgende dag minder moe bent.

Zing je zorgen van je af

Begin je de dag onder de douche? Gooi lekkere feel good- muziek aan en zing (en swing) mee. Met elke (valse) noot maak je endorfine aan waardoor je meer energie krijgt. Daarnaast verlaag je het stresshormoon cortisol.

Van het zingen, gaan we naar het lachen. Lach hardop! Bij voorkeur zó hard, dat je er de volgende dag spierpijn in je buik van hebt. Lachen verlaagt namelijk je bloeddruk en verbetert de doorbloeding van je huid. Lach je hard genoeg, train je ook nog eens je buik-, en gezichtspieren. Laat de koffie maar staan die ochtend, want jij bent al helemaal opgeladen.


Bron: Furrow