Gezondheid

Beter slapen met deze tips

Een gezonde nachtrust is belangrijker dan je denkt. Tijdens een goede nacht laadt jij jezelf op voor de volgende dag en voel je je vanbinnen en buiten beter. Lig je dus veel te woelen, lees dan snel verder.

Met deze slimme slaaptips van gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur, van het online platform Krachtvoer voor Vrouwen, slaap jij als een roosje!

Waarom?

Goed slapen is ontzettend belangrijk. Slapen gaat niet alleen om hoeveel uren je in bed ligt, maar juist om de slaapkwaliteit. Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon, je gaat de dag verwerken en je lichaam laat zichzelf op. Niet alleen aan de binnenkant, maar ook aan de buitenkant heb je baat bij een goede nachtrust. Je huid herstelt zich, je voorkomt wallen, maar wist je ook dat het goed is voor je haar?

Het slaaphormoon melatonine is een antioxidant die de haarwortels beschermt en stimuleert. Wanneer je door slecht slapen daar weinig van aanmaakt, krijg je haaruitval. Voldoende slapen helpt de opbouw van eiwitten voor het haar.

 

DOE MEE MET DE HAAR WORKSHOP
Klik hier en geef je op voor de workshop

 

Maak het koel en donker

Ken je de ‘City that never sleeps’? Zo wordt New York ook wel genoemd. Hartstikke leuk, maar niet heel erg goed voor je nachtrust. Het is belangrijk dat je ’s avonds je lichaam klaarmaakt om te gaan slapen. Eén tip; doe als de oermens! Vroeger sliepen de mensen buiten of in grotten. Op het moment dat het dan koud en donker werd was het tijd om te gaan slapen. Door het aanvoelen van de kou en het zien van het donker maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Tegenwoordig hebben we verlichting en gaan we tot lang na de zonsondergang door met het leven, maar het is voor je nachtrust beter om de oer-omstandigheden na te bootsen. Dim een uur voordat je gaat slapen de lichten, leg je telefoon weg en maak het in je slaapkamer goed donker. Zorg ook voor een temperatuur rond de 16 à 18 graden. Net als een grot, maar dan wel lekker in bed!

Adem door je neus

Ben je iemand die veel woelt in bed of onrustig wordt? Dit kan invloed hebben op je zenuwstelsel. Probeer dan een neusademhalingsoefening om jezelf te kalmeren. Sluit één neusgat af met je duim en adem rustig in en uit door het andere neusgat. Vervolgens sluit je dat neusgat af en doe je dezelfde oefening aan de andere kant. Rechterneusgat dicht, één keer inademen, uitademen en dan door naar links. Herhaal dit zo’n vijf keer.

Slaapcyclus bijhouden

Een goede manier om bij te houden of je genoeg slaapt en hoe het is met de kwaliteit van jouw nachtrust is om te tracken. Tegenwoordig zijn er handige apps die gedurende de nacht je slaapfasen bijhouden. Je kan dan precies zien hoeveel je geslapen hebt en hoe de kwaliteit van je slaap was.

Je deken verzwaren

Niet alleen een oefening voor je ademhaling is handig wanneer je onrustig bent in bed. Een verzwaringsdeken kan ook een uitkomst zijn wanneer je veel stress hebt of onrustig beweegt in je slaap. Een verzwaringsdeken is net zoals een normale deken, alleen weegt de deken vaak iets zwaarder, tussen de 6 en 10 kg. Dit gewicht wordt gelijkmatig over je lichaam verdeelt waardoor je makkelijker tot rust komt. Je krijgt als het ware het gevoel van geborgenheid en veiligheid, wie wil dat nou niet!

 

Bron: Krachtvoer voor Vrouwen