Gezondheid

3 tips om je stijve spieren aan te pakken

Je herkent het vast wel: je wordt wakker en je bent opeens wat stijf of je hebt gesport en voelt de volgende ochtend dat extra goed in je lichaam. Het is dan heel vervelend als je de hele dag nog moet werken of ’s avonds weer die sportles hebt ingepland. Gelukkig zijn er een aantal dingen die jij kan doen om soepel te blijven!

Naarmate je ouder wordt, worden je spieren en gewrichten natuurlijk stijver, maar ook overbelasting kan een oorzaak zijn van spierpijn. Dat hoeven niet alleen grote spiergroepen te zijn, ook je duim kan al stijf worden nadat je de gehele dag op je werk je vinger boven de computermuis hebt hangen. Stijve spieren zijn erg vervelend en wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben zodat je weer lekker rond kan springen. Gelukkig weet onze gezondheidsdeskundige Marcel raad!

Warm up en cool down

Onze spieren zijn gebaat bij warmte, want warmte stimuleert de doorbloeding. Wanneer de doorbloeding wordt gestimuleerd, worden afvalstoffen afgevoerd en herstelstoffen weer aangevoerd. Zo blijven de spieren lekker soepel! Wil je lekker gaan sporten, dan is het goed om een warming up te doen en na het sporten een cooling down. Met de warming up warm je je spieren alvast op en bereid je ze dus voor op het sporten en met de cooling down zorg je ervoor dat het opgehoopte melkzuur achteraf weer rustig kan worden afgevoerd. 

Relaxen

Een goede manier om stijf- en stramheid te voorkomen is regelmatig van werkhouding te wisselen. Zo voorkom je dat er constante spanning op dezelfde spieren staat. Heb je een verstelbaar bureau? Ga eens staan of probeer je stoel te verstellen zodat je van houding kan wisselen. Ook ontspanningsoefeningen kunnen goed helpen om je spieren te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan het rollen van je nek en je schouders. Probeer, terwijl je zit of staat, rustig je schouders eerst naar achteren- en daarna naar voren te rollen. Ook het rollen van je nek kan je spieren ontspannen.

Blijf bewegen

Misschien voelt het alsof je spieren niet meer willen bewegen, maar het is juist goed om dat te blijven doen! Door in beweging te blijven, zorg je ervoor dat je die doorbloeding stimuleert. Je kunt je lichaam ook nog een handje helpen door een gel die warm wordt op de spieren en de gewrichten te smeren. Een voorbeeld van zo'n gel is de Midalgan Extra Warm Spier- en Gewrichtsgel. Door de warmte van de gel wordt de bloedcirculatie gestimuleerd en dit laat de spieren ontspannen. Dat maakt het bewegen dus wat fijner! De gel is er nu ook in een spray: handig voor grote oppervlakten en moeilijk bereikbare plekken.