Artikelen

Digitips van Pernille: Minder tijd op je telefoon doorbrengen

Onze smartphones zijn handig voor van alles: bellen, chatten, foto’s maken, informatie opzoeken, de weg vinden of gewoon simpel vermaak. Maar zoals velen van jullie waarschijnlijk zelf ook ervaren, kun je op je telefoon volledig verzeild raken in bijvoorbeeld social media. Zonder dat je het door hebt, vliegt de tijd!

Daar balen we dan achteraf weer van, want was het nou écht nodig om continue te blijven scrollen? Pernille heeft 5 tips om jezelf te behoeden voor al die uren op je smartphone!

Tip 1: Zet de notificaties op je telefoon uit

Ze komen regelmatig terug in de digitips: de welbekende groepsgesprekken. De berichten blijven maar binnenstromen en het is natuurlijk ook hartstikke leuk om van alles en iedereen op de hoogte te blijven. Maar echt noodzakelijk zijn deze berichtjes vaak niet. En toch kijk je iedere keer weer naar je telefoon als je een ‘ping’ hoort. Je bent sneller geneigd om onnodig op je mobiel te zitten.

Dus: zet je notificaties uit. Dit doe je via de ‘berichtgevings-instellingen’ op je telefoon. Als iemand je écht meteen moet hebben, kunnen ze altijd even bellen. Daarvan laat je het geluid lekker aanstaan!

Tip 2: Stel app-limieten in

Je kunt jezelf in bescherming nemen als het gaat om veel tijd doorbrengen op bepaalde apps. Eindeloos foto’s kijken op Instagram of alsmaar blijven scrollen op Facebook. Wil je dat nou echt?

Gelukkig kun je op je telefoon (zowel Apple als Android) tijdslimieten instellen voor apps waar jij dagelijks minder tijd aan wil besteden. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de instellingen van je telefoon.
  • Ga naar ‘Schermtijd’.
  • Klik op ‘Applimieten’.
  • ‘Voeg limiet toe’.
  • Klik op de app waar je een limiet op wil zetten.
  • Bepaal hoe lang jij per dag van jezelf op deze app mag.

Vijf minuten voordat de limiet is bereikt, krijg je hier een melding van. Je kunt de limiet altijd nog negeren, maar probeer dit juist niet te doen. Misschien is deze instelling ook zo gek nog niet voor de iPads en telefoons van je kids! Dat voorkomt wellicht een hoop discussie…

 

LEES OOK
Zo schoon je je telefoon eens goed op

 

Tip 3: Plan ‘telefoonvrije momenten’ in

Bij het ontbijt even door het nieuws scrollen is fijn, maar spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat hem daarna voor twee uur aan de kant legt. Tijdens het koken en avondeten is een telefoonvrij moment misschien ook niet verkeerd. Of de laatste uren voordat je gaat slapen. Daar val je ook nog eens sneller van in slaap!

Bepaal voor jezelf welke momenten je je smartphone best kan missen en leg hem dan ook echt weg. Dit is overigens wederom een tip die ook voor de kinderen kunnen gelden. Spreek met hen af wanneer het wél en wanneer het geen schermtijd is.

Tip 4: Verwijder social media apps van je telefoon

Merk je dat je snel verzeild raakt in social media apps? En wil je dat eigenlijk liever niet? Verwijder die social media apps dan van je telefoon. Je kunt alsnog op Instagram of Facebook door de website ervan op te zoeken in je webbrowser, maar het kost nét wat meer moeite. Je zult waarschijnlijk ook steeds opnieuw moeten inloggen. Hierdoor zul je toch af en toe sneller denken: “Ach, laat maar.”

Tip 5: Draag een horloge 

Elke keer als je wil weten hoe laat het is, werp je even een blik op je telefoon. Je ziet dan meteen welke berichtjes er allemaal zijn binnengekomen en bent geneigd hier meteen op te antwoorden. Terwijl je eigenlijk helemaal niet op je telefoon had gekeken als je een horloge om had gehad!

Wil je deze digitips van Pernille nog even rustig bekijken? Dat kan hieronder. Heb je een brandende vraag aan Pernille? Stel hem dan op onze Facebookpagina.