Gezondheid

Opvliegers? Zo ga je ze te lijf

Het is een van de bekendste overgangsklachten: opvliegers. Vooral nu we weer volop de kachels aansteken en dikke kleding dragen, zijn opvliegers echt geen pretje. Hoe zorg je ervoor dat je je hoofd toch koel houdt en je niet telkens je vest aan en uit hoeft te doen?

Gezondheidsdeskundige Hetty, van Krachtvoer voor Vrouwen, krijgt vaak vragen over de overgang en alles wat daarbij komt kijken. Met deze 5 eenvoudige tips ga jij die vervelende opvliegers te lijf!

Verkoelend voedsel

Heb jij al stamppot op het menu staan? Niet zo gek dat je met dit weer zin hebt in wat warms, terwijl we in de zomer graag ijs eten. Sommige voedingsmiddelen hebben het effect om je te verwarmen van binnenuit of juist te verkoelen. En daar kan je je voordeel mee doen als je last hebt van opvliegers!

Begin de dag goed met een verkoelende smoothie als ontbijt, of een bakje yoghurt met noten. Doe dit in plaats van havermout en een kopje warme thee. Kies voedingsmiddelen die je in de zomer ook zou willen eten, zoals voor lunch een lekkere salade en laat (ja, helaas) warme soepen staan. Zo kan je ervoor zorgen dat je jezelf al wat afkoelt.  

Hieronder een lijstje met groenten en fruit die verkoelend werken:
Verkoelend fruit: citroen, limoen, appel, ananas, aardbeien, banaan, meloen, grapefruit.

Verkoelende groenten: komkommer, avocado, courgette, rode bieten, asperges, olijven, augurken.

Thee of koffie in de ban

Je herkent het vast: je hebt net je kop koffie op en krijgt meteen klotsende oksels en voelt de opvliegers alweer opkomen. Het is daarom slim om hier van af te blijven wanneer je last hebt van opvliegers. Probeer dat kopje hete thee of koffie te vervangen door bijvoorbeeld ijsthee, die je gemakkelijk zelf maakt.

Doe water in een (glazen) fles met daarin je favoriete kruidenthee, voeg wat schijfjes limoen of citroen toe en zet de thee een nacht in de koelkast. De smaken citroenmelisse of munt zijn echte aanraders om te gebruiken voor je eigen ijsthee.

Ga voor laagjes

Van synthetische stoffen krijgt iedereen het warm, laat staan als je in de overgang bent. Deze stoffen laten je huid niet ademen en nemen geen zweet op, dus laat die kleding vooral in je kast hangen. Ga voor katoen, dat ademt lekker. En ga voor laagjes! Dit is vooral handig wanneer je een opvlieger voelt aankomen, dan kan je gemakkelijk wat uitdoen zonder dat je meteen in je bh zit.

Verkoeling opzoeken

Wanneer je in de opvlieger zit wil je natuurlijk het liefst je lichaam verkoelen. Leg daarom altijd een nat washandje in de koelkast, thuis of op het werk. Zodra het zweet bij je uitbreekt kan je direct met dit washandje jezelf even afkoelen. Lukt dat niet? Laat dan water over je polsen en onderarmen stromen en leg een koude hand in je nek. Dat zorgt er ook voor dat je afkoelt. Een goed voorbeeld hiervan is het vliegtuig: wanneer je niet lekker wordt komt de stewardess waarschijnlijk met een lekker koel doekje om in je nek te leggen. Wees zo’n aardige stewardess voor jezelf!

No stress

Opvliegers en stress lopen hand in hand, zeggen ze vaak. Probeer daarom ook stressvolle situaties te vermijden of te voorkomen. Korte pauzes gedurende de dag zijn een fijne oplossing om even tot rust te komen. Ook ademhalingsoefeningen kunnen helpen te ontspannen. Een paar keer diep in- en uitademen helpt vaak al een heel eind.

 

Bron: Krachtvoer voor Vrouwen