Artikelen

Gevalletje genderongelijkheid: 39% van de mensen op tv in 2021 was vrouw

Talkshows, nieuwsprogramma's, documentaires: valt het jou ook op dat bij zulke televisie vooral mannen aanschuiven? Dat kan goed kloppen, want het blijkt dat er nog altijd een ongelijke verdeling is tussen man en vrouw op het gebied van Nederlandse non-fictie televisie. Uit het onderzoek blijkt dat 39,1% van de mensen op tv in 2021 vrouw was.

Dat laten de verschenen resultaten van afgelopen november zien. Het Commissariaat voor de Media onderzocht in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vertegenwoordiging van vrouwen op de Nederlandse televisie. Het goede nieuws is dat er wel verbetering is. Emma Lok van WOMEN Inc. legt uit waarom gelijke representatie zo belangrijk is. Want die 39,1 procent kan écht wel een stukkie hoger.

Vrouwelijke rolmodellen

Het is volgens Emma heel belangrijk dat dit percentage gelijk wordt. "Bij WOMEN Inc. zeggen we altijd 'You can't be what you can't see'. De media vertellen ons niet alleen hoe een situatie nu is, maar bepalen ook hoe het wordt. En hoe mensen denken over bepaalde rolambities. De media beschrijven de werkelijkheid dus niet alleen, maar vormen deze ook. Dit geldt niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mensen met andere ondervertegenwoordigde genderidentiteiten, seksuele voorkeuren en etniciteiten. Daarnaast zullen er dus een hele boel kleine meiden zijn die zichzelf niet herkennen op televisie, als dat wel zo is zijn ze een stap dichterbij het bekomen van hun voorbeeld!"

Minder waardevol

Er is geen wetenschappelijk antwoord op de vraag waarom vrouwen een stuk minder op televisie te zien zijn dan mannen. Maar er is volgens Emma wel een antwoord die dat zou kunnen duiden. "Mannen worden vaker gezien als expert en wanneer ze ouder worden staat dat voor waardevoller. Bij vrouwen ligt dit toch anders. Wij worden sneller afgerekend op ons uiterlijk, manier van praten, lichaamshouding en onze inhoud." Ook vertelt de directeur van WOMEN Inc. dat vrouwen vaak als minder waardevol worden gezien, met minder expertise. 

Gelijke kansen

Bij WOMEN Inc. streven ze al sinds 2004 om de kansen van vrouwen in Nederland te vergroten op de thema's geld, gezondheid en beeldvorming. Dit doen zij door vrouwen zelf aan te spreken en onderwerpen breder maatschappelijk op de agenda te zetten bij politici, media, het bedrijfsleven, instituten, wetenschappers en overheden.

Dankzij de steun van de Nationale Postcode Loterij kan WOMEN Inc. dichterbij het doel komen om in 2030 in een wereld te leven waarin vrouwen kunnen rekenen op gelijke kansen.