Gezondheid

Geen vlinders in je buik, maar in je darmen!

We kennen deze gevoelens allemaal wel: vlinders in je buik, een onderbuikgevoel hebben over iemand, ergens mee in je maag zitten, misselijk van de spanning. We staan er misschien niet bij stil maar dit gevoel komt vanuit je darmen en niet vanuit je hersenen.

In samenwerking met Activia besteden wij volop aandacht aan alle facetten van een goede buikgezondheid. Dit keer over de connectie tussen je darmen en je brein. 

Miljarden zenuwen

In je brein bevinden zich miljarden zenuwcellen. Dit kan je zien als bouwstenen voor je brein, die continu met elkaar communiceren en zo bepalen hoe je denkt, voelt, handelt en reageert. Je darmen bevatten minstens net zoveel zenuwcellen als je brein. 

De zenuwcellen in je darmen maken het mogelijk dat er gecommuniceerd wordt tussen je hersenen en je darmen. Zij staan continue met elkaar in contact. De neurotransmitters, ook wel signaalstoffen genoemd, die in je darmen worden aangemaakt zenden signalen naar het brein. Denk hierbij aan een geluksgevoel of juist wanneer je misselijk bent van de zenuwen of iets dergelijks. 

Verschillende soorten neurotransmitters

Serotonine en dopamine 
Een daarvan is serotonine, ook wel je gelukshormoon genoemd. Deze wordt voor 95% aangemaakt in je darmen. Het staat bekend als klassieke verbeteraar van je stemmingen en geluksniveau. Daarnaast heeft het invloed op talloze andere geestelijke en lichamelijke processen. Denk hierbij onder meer aan je geheugen, slaap, eetlust, gevoelens, zelfvertrouwen, pijnprikkels, temperatuurregulatie en seksuele functies. Een lage serotoninespiegel wordt geassocieerd met een verhoogde vatbaarheid voor stress en burn-out. 

Dopamine 
Dopamine beïnvloedt tal van lichamelijke en geestelijke processen. Denk hierbij onder meer aan je motivatie, concentratie, geheugen, motoriek, mobiliteit en algehele geluk en levenslust. 

GABA
Dopamine en serotonine zijn activerende neurotransmitters, maar je hebt ook remmende neurotransmitters. Een remmende neurotransmitter is bijvoorbeeld GABA, die ook wordt aangemaakt door voedingstoffen in de darmen. Als je niet het gevoel hebt dat je goed tot rust kan komen, kan dit komen door een verstoorde darm. GABA zorgt, bij een gezonde buikgezondheid, voor rust en balans.

De communicatie tussen onze 'twee breinen'

De communicatie verloopt via de hersen-darm-as, wat je kunt zien als de verbinding tussen je eerste brein (in je hoofd) en je tweede brein (in je buik). Dit zorgt ervoor dat je lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar dus ook kunnen beïnvloeden.  

Je kunt het zo zien: Iedere seconde van de dag geeft jouw darm een sein naar je hersenen bijvoorbeeld wanneer je trek hebt of juist vol zit. Dat seintje kan ook effect hebben op je stemming. Eet je alleen ongezond of heel erg eentonig, zal je merken dat zit je minder lekker in je vel zit, ervaar je minder geluk of slaap je misschien slechter. Ga je je voeding veranderen en meer variëren, merk je dat je meer energie hebt en ga je je mentaal dus ook beter voelen. Iedere 72 uur vernieuwt de binnenste cellaag van je darm. Als je dus nu anders gaat eten, verander je direct het effect en merk je over een aantal dagen het verschil! 

Deze seintjes vanuit je darmen wil je voorkomen

Denk maar aan het gevoel van verlangen naar een zak snoep of reep chocola. Wanneer je vaak ongezonde producten met veel suiker eet, ontstaat er namelijk een patroon waardoor je darmen je brein een signaal sturen dat je dit moet eten. Die darm wil op korte termijn energie. Denk je aan de lange termijn en laat je die ongezonde producten links liggen, kan je merken dat je evenveel dopamine, het beloningshormoon, aanmaakt voor broccoli als voor een stuk taart. Dit moet je wel een halfjaar volhouden, want dan zal je lichaam er pas aan wennen. Die cravings moet je dus wel even zien te verslaan. Je goed voelen begint dus vanbinnen. 

Een aantal tips

  • Ruil bewerkte voeding in voor puur eten: Denk aan vezels, deze vind je in groene bladgroenten, fruit, noten en volkoren graanproducten. En zorg dat er voldoende goede bacteriën in je voeding voorkomen, ook wel probiotica genoemd. Dit vind je in producten zoals kimchi, zuurkool, augurken en milde yoghurt.  

Voor een goede darmgezondheid kan je een aantal dingen doen:  

  • Neem genoeg rust. Rust nemen is goed voor je lichaam en geest. Zorg dat je wat vaker een pauze neemt om bij te komen. Verminder de prikkels om je heen door bijvoorbeeld te mediteren. Een diepe meditatie van 15 minuten staat voor je brein gelijk aan drie uur slapen. Wanneer je rust heeft je lichaam tijd en energie om bloed naar je darmen te pompen, om zo te zorgen voor een goede darmwerking.  

  • Ga wat vaker de natuur in: begin bijvoorbeeld met tuinieren. We zijn heel erg gewend om onszelf en alles om ons heen heel schoon te houden. Daar is die darm niet echt op gebouwd, het heeft juist bacteriën nodig. Dus ga wat vaker met je handen in de aarde of loop met blote voeten in het zand.  

Nog meer tips?

Om het onderwerp buikgezondheid nog meer op de kaart te zetten, geven London en Hetty op dinsdag 10 mei om half 8 een online culinaire gezondheidsworkshop met nog veel meer tips en recepten.