Eten & Drinken

Van deze voeding krijg je meer energie

Heb je soms last van een inkakker? Of ben je moe opgestaan? Deze vijf voedingsmiddelen kunnen je een boost geven. Zo kom je de dag weer extra energiek door! 

Gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur, van Krachtvoer voor Vrouwen, heeft precies voor je uitgezocht hoe je met je voeding meer energie kunt krijgen op de momenten dat jij het nodig hebt. Zo heb je zelf meer controle over wat en wanneer je iets eet.  

Fruit en groente 

Van al het fruit is de banaan een van de handigste stukken fruit om te eten. Je neemt het heel makkelijk mee voor later als je een energiebommetje nodig hebt. Want, dat is een banaan! Bananen zijn rijk aan kalium en magnesium. Vooral magnesium is belangrijk voor je energieniveau. Ook zit het boordevol tryptofaan. Dit is een aminozuur wat wordt omgezet in serotonine wat je stemming een fikse oppepper geeft. Maak er een lekkere bananenpannenkoek van voor het ontbijt, of neem de banaan gewoon zo.  

De avocado is nog zo’n goede toevoeging aan je eetpatroon. Door z’n romige, maar neutrale smaak kun je avocado’s makkelijk toevoegen aan smoothies en salades. In avocado zitten ontzettend veel goede vetten, dus wees niet bang voor dit vetbommetje. Je kunt prima elke dag een avocado eten, zonder bang te zijn dat je er dikker van wordt. Je lichaam gebruikt deze goede vetten om er energie van te maken. Avocado’s zijn ook rijk aan B-vitaminen die de energiehuishouding in je lichaam ondersteunen. 

Eieren voor meer energie 

Lekker, makkelijk én goed voor veel energie: eieren. Eet als tussendoortje een gekookt eitje of maak een omelet voor het ontbijt. De eiwitten in eieren vullen goed, zodat je minder snel honger hebt. Bang voor te veel cholesterol? Dat hoef je bij eieren niet te zijn. De inzichten daarvan zijn de laatste jaren enorm veranderd. Zo maakt je lichaam zelf minder cholesterol aan, als het via de voeding binnenkomt. Een ei hoort er dus gewoon bij! 

Noten, zaden, havermout 

Een handje noten als tussendoortje? Vooral doen! Noten bevatten gezonde vetten, vezels en mineralen. Ga wel voor de ongebrande en ongezouten noten. Hierdoor krijg je je dagelijkse portie power binnen. Elke noot heeft weer zijn eigen eigenschappen: paranoten zijn bijvoorbeeld rijk aan selenium, een belangrijk mineraal voor een optimale werking van je schildklier. Je kunt noten toevoegen aan je ontbijtje in de yoghurt, of probeer eens notenboter op brood of met stukjes appel.  

Havermout mag ook niet ontbreken in je menu. Een kom havermoutpap is een fijne comfort food, doordat het rijk is aan vezels. Hierdoor krijg je meteen een dosis energie. Havervlokken bevatten B-vitaminen en ijzer, waardoor ze die energieboost geven. Begin je de dag met havermout? Dan heb je energie voor tien en hou je het tot de lunch makkelijk vol! 

Bron: Krachtvoer voor Vrouwen