Entertainment

25 jaar rebelse jongeren bij BNN

Precies 25 jaar geleden werd het startsein gegeven voor een nieuwe jongerenomroep: BNN, ofwel Bart's Neverending Network. Bart de Graaff begon als parodie op CNN bij Veronica, maar zijn ambitie was veel groter.

Samen met Gerard Timmer, Willem de Bois en Frank Timmer richtte Bart de zender op met de bedoeling om programma's te maken voor jongeren en jong volwassenen tussen de 15 en 35 jaar. De zender begon eigenlijk als Bart's News Network, wat direct voortkwam uit de Veronica parodie op CNN. Maar na het overlijden van Bart 20 jaar geleden werd de afkorting omgedoopt tot Bart's Neverending Network, als ode aan de oprichter.

Emmy Award-winning

Na 25 jaar televisie kunnen we wel stellen dat BNN volledig onderdeel is geworden van ons omroeplandschap. Helemaal nu ze samen zijn gegaan met de VARA. Maar ook de programma's zijn al meerdere keren bekroond met prijzen. Niet alleen binnen Nederland, ook internationaal gooide BNN hoge ogen. Zo won de omroep in 2008 zelfs een heuse Emmy Award in de categorie 'non-scripted entertainment' met het eenmalige programma 'De Grote Donorshow'. De show deed wereldwijd nogal wat stof opwaaien omdat het suggereerde dat het publiek live een donororgaan mocht kiezen voor een patiënt. Het bleek een stunt, maar wel één die bijdroeg aan een hevige discussie over het onderwerp. En dat is wat de meeste programma's van de omroep na streven.

Niet vies van controverse

De zender gaat controversiële onderwerpen dus niet uit de weg. En dat is wat BNN ook zo bijzonder maakt. Programma's als 'Spuiten en Slikken' of 'Over mijn lijk' zijn typische BNN-programma's die alleen door hen gemaakt kunnen worden. De omroep is dus ver gekomen sinds de begin dagen. De inspirerende visie van oprichter Bart de Graaff lag hieraan ten grondslag én zal voorlopig waarschijnlijk ook de leidraad blijven voor de toekomst. Bij Koffietijd hopen we dat we nog lang, misschien zelfs 'neverending', kunnen blijven genieten van de zender en haar programma's!