Cultuur

Een TikTok kijken om jongeren meer te laten lezen, het werkt

Op vrijdag 16 september start de Boekenweek van Jongeren! Een jaarlijkse campagne om het lezen onder jongeren te stimuleren. De week is niet alleen voor jongeren, maar wordt ook georganiseerd dóór jongeren. Via traditionele manieren proberen ze jongeren te stimuleren, maar nu ook op een nieuwe manier: BookTok.

Boekenweek van jongeren

De Boekenweek van Jongeren is een jaarlijkse campagne van het CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. De Boekenweek, van 16 tot en met 25 september, heeft als doel om het lezen onder jongeren te stimuleren. Daarom wordt de week ook georganiseerd door jongeren, want zij weten als geen ander wat wel of niet werkt voor hun leeftijdsgenoten.

Een focusgroep van tien middelbare scholieren van 15 tot en met 18 jaar werkte aan de nieuwe huisstijl. Zij bepalen welke influencers het beste kunnen promoten, welke hashtags werken en wat er jongeren aanspreekt.  

3PAK

Tijdens de boekenweek wordt er een gratis geschenkboek weggegeven aan jongeren. De auteurs van het 3PAK van dit jaar zijn Chinouk Thijssen, Daan Heerma van Voss en Gershwin Bonevacia. Leerlingen in de bovenbouw kunnen 3PAK tijdens de Boekenweek van Jongeren gratis ophalen op school, in de boekhandel of in de bibliotheek. Naast de fysieke editie kan je 3PAK ook krijgen als e-book via jeugdbibliotheek.nl.  

BookTok

Het aanwakkeren van lezen bij jongeren komt nu ook uit onverwachte hoek: op het platform TikTok komt nu het fenomeen ‘BookTok’ voor. De TikTok hype kwam in 2021 overvliegen vanuit Amerika naar Nederland en werd al snel razend populair. Op dit sociale mediaplatform worden nu ook veel video’s gemaakt over boeken: BookToks. Veel mensen plaatsen video’s over boeken. Ze geven korte samenvattingen, aanraders, laten zien welke boeken ze kopen en nog meer.

De hashtag #booktok is uitgegroeid tot een hele grote impuls voor het lezen onder jongeren. Boeken die populair zijn op TikTok worden ook enorm goed verkocht. “Ik zie het als een online boekenclub,” vertelt Noah de Campos Neto, een bekende BookTokker, bij ons aan tafel. “Het is best aanstekelijk en mensen nemen op sociale media sneller dingen aan, dan wanneer ze het bijvoorbeeld op school over boeken hebben.”  

Ben jij benieuwd naar zo’n BookTok? Noah de Campos Neto en schrijfster Chinouk Thijssen waren bij Koffietijd te gast en maakten hun eigen video in de studio! Bekijk hieronder het resultaat.