Gezondheid

Zorg goed voor je ogen

Heel leuk, dat ouder worden, maar de kans dat je ogen wat ondersteuning kunnen gebruiken wordt daardoor ook groter. Daarom wordt het behouden van een goede oogconditie, hoe ouder je wordt, steeds belangrijker.

Kunnen jouw ogen wel extra ondersteuning gebruiken? Onze gezondheidsdeskundige Hetty heeft samen met A.Vogel raad voor een goede ooggezondheid.

Invloed

Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op de ogen en jouw zicht. Denk aan medicijngebruik, bepaalde voedingsmiddelen maar ook: ouder worden. Daarnaast zitten we tegenwoordig vaker achter beeldschermen dan vroeger. Computers, tablets, smartphones: wie zit er niet elke dag naar minimaal één van deze schermen te staren? Dit kan allemaal van invloed zijn op de conditie van je ogen. Het is daarom goed om de kwaliteit nu, maar ook voor de toekomst, goed te houden.  

Wat kan je zelf doen?

Er is een aantal dingen die jij zelf kunt doen voor een goede ooggezondheid.

  • Beperk bijvoorbeeld je beeldschermgebruik. Probeer ook niet te lang aaneengesloten naar je computer of televisie te kijken. Maak even een wandeling in je pauze, kook zonder beeldschermen of zet een kopje thee tijdens je serie.
  • Zorg voor minder kunstlicht, vooral voordat je gaat slapen. Probeer zo’n anderhalf uur voordat je op een oor gaat liggen je beeldschermen uit te zetten.
  • Zorg dat je op een andere manier ontspant, door bijvoorbeeld muziek te luisteren of voor het slapen douchen en lees een boek.

Help je ogen een handje

Daarnaast zijn er genoeg producten die jouw ooggezondheid kunnen ondersteunen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de oogtabletten van A. Vogel, waar onder andere zink inzit. Zink ondersteunt de conditie van het oog. De oogtabletten dragen bij aan het functioneren van het netvlies en helpen het gezichtsvermogen normaal te houden en bij het scherp blijven zien!  

Zink draagt ook bij aan een normale stofwisseling van vitamine A. Wist je dat zink ook in schaal- en schelpdieren zit? Denk aan mosselen, oesters of garnalen! Haal eens wat vaker zo’n lekkernij in huis.  

Wat je nog meer in huis kunt halen zijn noten, eieren, groene bladgroenten, vette vis en kiwi’s. Deze producten kunnen stuk voor stuk de conditie van je ogen ondersteunen. En natuurlijk: wortels! In wortels zit bètacaroteen. Dit stofje wordt omgezet in vitamine A. Vitamine A is weer een heel belangrijke vitamine voor het goed blijven functioneren van je ogen. Op naar de winkel, dus!

KOAG-KAG: 11-1022-4381