Gezondheid

Stijve en stramme spieren tijdens de overgang

Met ons ‘Koffietijd in de overgang’ seizoen besteden we extra aandacht aan alles wat er bij de overgang komt kijken. We hebben het over de mentale overgang, opvliegers, verschil in je seksleven en ook over fysieke klachten zoals gewrichtspijn.

Tijdens de overgang komt het vaak voor dat je last kunt hebben van pijnlijke, stijve én stramme spieren. Gewrichtsklachten zijn dan ook één van de meest voorkomende problemen bij vrouwen. Gelukkig heeft onze gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur de beste tips om iets te doen aan deze stijve en stramme spieren!   

Maar waar komen die gewrichtsklachten vandaan? 

De overgang is al vervelend genoeg, vooral met al die verschillende klachten die erbij komen kijken. Eén daarvan is dus het hebben van stijve en stramme spieren. Maar waarom kun je tijdens de overgang zo’n last hiervan hebben? Dit heeft vooral te maken met het dalen van je oestrogeengehalte. Door de overgang maken je eierstokken veel minder oestrogeen aan. Dit hormoon zorgt er normaal gesproken voor dat de slijmvliezen in je lijf sterk zijn en blijven. Slijmvlies zit overal in je lichaam en zorgt voor een beschermende laag tussen gewrichten en spieren.   

Door de overgang wordt het slijmvlies steeds dunner waardoor er gewrichtspijn ontstaan. Dit zorgt voor een stijf en stram gevoel. Kleine gewrichten zoals je handen en vingers zijn plekken waar gewrichtspijn in de overgang toeneemt. Toch zijn ook schouders, knieën, je rug en heupen plekken waar je een stijf en pijnlijk gevoel kunt ervaren. Dit alles is natuurlijk heel vervelend, maar daarom heeft Hetty tips voor je om deze pijn te verminderen of tegen te gaan!   

Tip 1: Zorg voor dagelijkse beweging 

Over het algemeen is het heel goed voor je gezondheid om iedere dag minimaal een half uur te bewegen. Dit geldt zeker ook als je in de overgang bent! We kennen het spreekwoord wel: “Rust roest.” Dit is letterlijk zo tijdens de overgang. Door de jaren heen verlies je steeds meer spiermassa en vooral als je hier niet aan werkt zal dit proces steeds sneller gaan.

Door dagelijkse beweging houd je je spieren sterk en verbeter je ook de doorbloeding in je slijmvlies. Dit zorgt ervoor dat je spieren minder snel stijf worden. Gelukkig hoef je echt niet gelijk iedere dag in de sportschool te staan. Het kan al helpen door aan het einde van de dag even een wandelingetje te maken of iedere dag te starten met 10 minuten rek- en strekoefeningen.   

Tip 2: Drink voldoende 

Door het dalen van je oestrogeengehalte verlies je de vochtigheid van je slijmvliezen. Hierdoor neemt het vocht tussen de gewrichten af en dit zorgt voor dat pijnlijke gevoel. Maar hiervoor is het dus heel belangrijk om je eigen vochtinname goed op pijl te houden. Door te weinig te drinken krijg je niet alleen een droge mond, maar worden ook de slijmvliezen in je lichaam steeds droger.

Zorg er dus voor dat je voldoende vocht binnenkrijgt, want ook je spieren hebben hier baat bij. Let er wel op wat je drinkt! Vermijd namelijk zoveel mogelijk cafeïne en alcohol en drink vooral veel water of groentesapjes. Hier zit namelijk ook veel magnesium in, iets wat extra goed is voor spieren en gewrichten!  

Tip 3: Magnesium!  

Magnesium is één van de belangrijkste mineralen in je lichaam. Wist je dat magnesium wel meer dan 200 functies heeft? Eén van de functies is het ontspannen van je spieren. Als je lichaam te weinig magnesium binnen krijgt zullen je spieren onvoldoende ontspannen en daardoor krijg je dus stijve en pijnlijke spieren. Vooral tijdens de overgang is magnesium dus echt een must!

Als je iedere dag een hoeveelheid van ongeveer 200 mg magnesium neemt kan dit al enorm helpen tegen dat vervelende stijve en stramme gevoel in je spieren. Op die manier maakt dat deze, soms vervelende menopauze, iets dragelijker.  

Bekijk hieronder de hele video van Hetty over stijve en stramme spieren tijdens de overgang