Gezondheid

Content over kanker gemaakt door jongeren, voor jongeren

Vandaag start KWF Kankerbestrijding met hun eigen jongerenredactie. Tien ambitieuze jongvolwassenen bundelen hun krachten samen om het thema kanker bespreekbaar te maken onder jongeren. Maar hoe gaat zo’n redactie in zijn werk?

Lastige doelgroep

De jongerenredactie heeft een uitdaging: het bereiken van hun leeftijdsgenoten en het thema kanker bespreekbaar maken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want KWF Kankerbestrijding heeft er zelf grote moeite mee. De reden: jongeren zijn een unieke doelgroep en zijn bezig met zichzelf te ontwikkelen. Zij zitten niet te wachten om de les geleerd te krijgen. Dus, hoe spreek je hen dan wel aan? Dat is de taak van de jongerenredactie om uit te zoeken. 

Bewustwording

KWF Kankerbestrijding heeft de jongerenredactie in het leven geroepen, omdat het voor hen belangrijk is om jongvolwassen te betrekken bij het werk van KWF. Hierbij is te denken aan bewustwording van onderwerpen als preventie door leefstijl, het vroegtijdig opsporen van kanker en de impact van de ziekte voor en tijdens het ziektetraject. Deze jongeren gaan aan de slag om een boodschap te ontwikkelen die hen zelf en hun leeftijdsgenoten raakt.  

Voorstelronde

De jongerenredactie heeft de regie in handen. Zij gaan aan de slag om onderwerpen aan te dragen én hierbij passende content te maken. Dit kan variëren van een festival tot aan een serie. Je kunt het zo gek maken als je wil! De groep bestaat uit tien jongeren van 17 tot 24 jaar uit het hele land. Zo is een student van styling en vormgeving betrokken, maar ook een student van de HKU gespecialiseerd in film, fotografie en montage. Daarnaast is er een middelbarescholier en studenten aan de school voor journalistiek onderdeel van de redactie. Ben jij benieuwd naar de redactie? Hier stellen zij zich allemaal voor.