Gezondheid

Heb jij tijd tekort, of tijd genoeg?

Druk, drukker, drukst: tegenwoordig stromen onze agenda’s overvol. Dat mag wel eens anders, vindt neuropsycholoog Margriet Sitskoorn. Ze schreef er een boek over: ‘Tijd tekort, tijd genoeg’.

Over Margriet

Margriet Sitskoorn schuift vaak bij ons aan om ons van alles te vertellen over haar expertise. Ze is hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University en geregistreerd neuropsycholoog. Een neuropsycholoog houdt zich bezig met de functies van het brein en de relatie daarvan met gedrag.  

Naast haar wetenschappelijke werk publiceert Margriet nog in verschillende bladen én is ze een veelgevraagd spreker. Ze schreef meerdere boeken: ‘Het maakbare brein’, ‘Passies van het brein’, ‘Ik wil iets van jou’, ‘Jij wilt iets van mij’, ‘Ik2’, ‘Hersenhack’, ‘Het superbreingeheim’ en ‘Het 50+ brein’. Nu is haar nieuwste boek uit: ‘Tijd tekort, tijd genoeg’.

Tijd tekort, tijd genoeg

Wanneer tijd niet je vriend maar je vijand is en je agenda overloopt, is het soms goed om even stil te staan bij wat je nu allemaal aan het doen bent. We zien vaak het leven eerder als een race tegen de klok, dan een gelukkig verloop van gebeurtenissen. In haar nieuwe boek legt Margriet Sitskoorn uit dat we uit de pas lopen met onszelf. Door dit boek te lezen ontdek je de manier waarop we naar tijd kijken en dat we nu met tijd omgaan op een eenzijdige en schadelijke manier.  

Margriet geeft in het boek alternatieven en geeft inzichten in jouw persoonlijke tijd en ritme. Zo kun je de strijd aangaan, om ‘tijd tekort’ om te zetten in ‘tijd genoeg’.

Voorproefje

In haar boek geeft ze verhelderende inzichten en praktische tips, die je leven gelukkiger en gezonder kunnen maken. En, speciaal in onze uitzending gaf ze alvast een voorproefje. Welke tips kan ze nu al geven, om ervoor te zorgen dat we allemaal wat meer op onze tijd letten?

  • Maak een to-don't lijstje. Maak niet alleen een lijstje met dingen om te doen, maar ook een lijst met dingen die je niet moet gaan doen.
  • Hoe je over ‘druk zijn’ nadenkt heeft veel invloed. Als iemand aan je vraagt hoe het met je gaat, zeg je vaak “Ik ben zo druk”. Dan wordt het iets negatiefs. Drukte is stress, maar probeer het eens om te draaien. “Ik heb het lekker druk, maar het is leuk”, dan verander je alles.
  • Het gevoel van tijdarmoede neemt toe als je het idee hebt dat je persoonlijke doelen onder druk komen te staan. Probeer vaker voor je persoonlijke doelen te kiezen, daar word je tijdrijker en gelukkiger van. Vraag jezelf: wat wil ik? Wat kan ik? En wat moet ik? Waar krijg ik energie van?

Kijk hieronder het gehele fragment, waarin Margriet meer verteld over haar boek

https://www.rtlxl.nl/programma/koffietijd/b356c944-17d9-4f10-b333-be1629dbaccd