Entertainment

Radio dj Erik de Zwart zit tegenwoordig op de tram van Den Haag, “Ik wilde altijd al trambestuurder worden” 

Radio-dj Erik de Zwart is natuurlijk niet weg te denken van de Nederlandse radio. Van Radio 4, Radio Veronica tot aan Radio 538: Erik was er allemaal te horen. En, nu is Mister Top 40 weer terug na enkele jaren radiostilte. 

Elke vrijdagavond op NPO Radio 5 is Erik te horen met het programma ‘Top 40 Hitdossier’. Maar naast radio maken en presenteren heeft Erik een heel bijzondere andere passie. Toch nog een nieuwe carrière in het verschiet? 

Mister Top 40 is terug na radiostilte 

Het was een tijdje stil rondom Erik de Zwart. Maar hij is vanaf nu weer elke vrijdagavond te horen met het programma ‘Top 40 Hitdossier’ op NPO Radio 5 voor Omroep MAX. Een radioprogramma waarin een oude Top 40 centraal staat. Wekelijks herleven Erik en Daniël Dekker de tijden met de beste muziek uit een hitlijst van toen. Welke artiesten vielen op, wat speelde er in dat jaar en hoe is het nu met de artiesten? Een radioprogramma vol nostalgie.  

Nadenken over of Erik het programma moest gaan presenteren duurde niet lang voor Mister Top 40 himself. In 2021 stopte Tineke de Nooij met de TinekeShow, waarna Erik dit opving. Hij was hiermee al even te horen op Omroep MAX: “Het - radio presenteren - begon in die periode ook weer te kriebelen. Ik vond dat geweldig om te doen. Ik zocht alleen nog een juiste partner om weer radio mee te maken”, vertelt Erik. Toen Daniël Dekker hem benaderde voor dit vaste radioprogramma hoefde Erik niet lang na te denken: “Ik vind het geweldig om Top 40-verhalen te delen met de luisteraars.”  

Liefde op het eerste gezicht 

Behalve radio maken heeft Erik nog een andere grote passie: trams. En die passie is inmiddels ook zijn werk geworden, want Erik is tegenwoordig te vinden op de tramsporen in Den Haag. En niet als passagier, maar als bestuurder van een toeristentram. Binnenkort mag hij zelfs de gewone tram van Den Haag besturen!  

Maar hoe heeft dit tramvirus Erik besmet? “Op mijn 25ste begon ik met het verzamelen van Zwitserse modeltreinen. Vroeger ging ik altijd met mijn ouders op vakantie naar Zwitserland. Het was liefde op het eerste gezicht.”, aldus Erik. Erik besloot een aantal jaar geleden het Zwitserse landschap na te bootsen in zijn tuin, inclusief modelspoorbaan en modeltreinen. “De baan loopt door de tuin en gaat de schuur in via een opening in de muur. Dat is de opslagplaats waar de treinen ‘s avonds en ‘s nachts worden gestald. Ik heb zelfs verschillende aanpassingen en een uitbouw aan mijn huis laten maken om al mijn treinen kwijt te kunnen”, vertelt Erik.  

Cultureel erfgoed 

Naast de aanleg van zijn eigen modelbaan is Erik voorzitter van Stichting Hondekop. Waarmee hij een tweetal treinen bezit: de groene en donkerblauwe Hondekop. Dit zijn oude elektrische treinen die in Nederland hebben gereden. Als stichtingsvoorzitter is Erik verantwoordelijk voor het onderhoud en mag hij zelfs een ritje rijden: “Ik vind het belangrijk dat de Nederlandse cultuur op het spoor in stand gehouden wordt. De productie van treinen in Nederland is gestopt en dat is jammer, want ik zie treinen als een cultureel erfgoed.”  

Van hobby naar werk 

Erik’s hobby en passie is afgelopen zomer uitgegroeid tot werk, want hij behaalde afgelopen zomer zijn trambewijs samen met goede vriend Paul van der Lugt. Wel vrijwilligerswerk, want Erik bestuurt de toeristentram vrijwillig: “Ik ga met regelmaat die kant op om een rondje te rijden en haal daar heel veel plezier uit.”  

Erik wilde al als kind een trambestuurder worden: “Ik woonde als kind in Amsterdam-West, daar kwam lijn 13 altijd langs. Toen dacht ik al: ik word later trambestuurder.” Ook Paul wilde dit als kind graag worden. Later komen ze elkaar tegen bij de radio en delen ze hun passie voor treinen. Nu zijn ze samen voorzitter van Stichting Hondekop én rijden ze heel Den Haag rond in tachtig jaar oude trams, naar Scheveningen. De ene keer zit Erik achter het stuur en controleert Paul de kaartjes en de andere keer andersom.   

Maar, het blijft niet bij de toeristentram, want binnenkort gaan Erik en Paul ook aan de slag als trambestuurder op de gewone tram in Den Haag. Dit mag natuurlijk niet zomaar. Daarom gaat Erik volgende week een tweeweekse opleiding volgen, waarna hij meteen ingezet mag worden. “Dat ga ik dan ook één keer per week doen. Daar heb ik nu de tijd voor”, zegt Erik.